
Rękojmia - jak złożyć reklamację na jej podstwie?
Rękojmia jest odpowiedzialnością ustawową sprzedawcy za wszelkie wady towarów, które oferuje. Każdy konsument ma prawo na jej podstawie zareklamować produkt, który okazał się wadliwy. Obejmuje zarówno wady fizyczne jak i prawne. Wady fizyczne polegają na niezgodności rzeczy sprzedawanej z umową. Przykładowe wyliczenie zawiera art. 5561 § 1 Kodeksu cywilnego[1]. Katalog wad prawnych jest katalogiem zamkniętym- obejmuje wyłącznie przypadki określone w art. 5563 Kodeksu cywilnego[2]. Zgodnie z tym artykułem wada prawna występuje gdy: sprzedawca nie jest właścicielem rzeczy, rzecz stanowi dowód w postępowaniu karnym, ograniczenia w korzystaniu z towaru są konsekwencją decyzji uprawnionego organu, rzecz jest obciążona prawem osoby trzeciej, sprzedaży podlega nieistniejące prawo.
Uprawnienia kupującego w razie wystąpienia wady rzeczy określa art. 560 Kodeksu cywilnego[3]. Może on między innymi zażądać usunięcia wady, wymiany towaru na nowy, obniżenia ceny uszkodzonej rzeczy, a gdy wada jest istotna- możliwe jest odstąpienie od umowy. Jeżeli sprzedawca niezwłocznie usunie wadę lub wymieni wadliwy towar, kupujący nie może odstąpić od umowy. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi to odpowiedzialność bezwzględna, gwarantowana konsumentowi przepisami Kodeksu cywilnego i Ustawy o prawach konsumenta.
Zgodnie z art. 568 Kodeksu cywilnego[4] sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi przez okres 2 lat (w przypadku nieruchomości ten termin wynosi 5 lat) od dnia wydania rzeczy kupującemu. Odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, jeżeli przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, ale nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy.
Reklamację można złożyć w dowolnej formie, zarówno pisemnej jak i ustnej, uwzględniając wady towaru, którego dotyczy oraz określając żądania w stosunku do sprzedawcy. Pismo może zostać przekazane osobiście a także przesłane listem poleconym ze zwrotnym poleceniem odbioru. Paragon fiskalny nie jest jedynym dowodem zakupu. Może być nim ponadto wydruk z konta bankowego, potwierdzającego transakcje, korespondencja mailowa lub powołani świadkowie.
Termin na rozpatrzenie reklamacji wynosi 14 dni. Jeżeli sprzedawca w tym czasie nie ustosunkuje się do żądania kupującego, to uważa się, że uznał je za zasadne.
Przygotowała: Sabina Furtak
Sprawdził i zatwierdził: Adwokat Piotr Bańczyk
Kancelaria Adwokacka
Adwokat Piotr Bańczyk w Katowicach
[1] Art. 561¹ § 1 Jeżeli rzecz wadliwa została zamontowana, kupujący może żądać od sprzedawcy demontażu i ponownego zamontowania po dokonaniu wymiany na wolną od wad lub usunięciu wady. W razie niewykonania tego obowiązku przez sprzedawcę kupujący jest upoważniony do dokonania tych czynności na koszt i niebezpieczeństwo sprzedawcy.
[2] Art. 556³ Sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu; w razie sprzedaży prawa sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie prawa (wada prawna).
[3] http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
[4] http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19640160093/U/D19640093Lj.pdf
Artykułów | Komentarzy | Odwiedzin |
![]() |
![]() |
![]() |
126 | 0 | 12318 |

Kancelaria Adwokacka
Adwokat Piotr Bańczyk
ul. Dyrekcyjna 10/2
40-013 Katowice
Kancelaria jest czynna od poniedziałku do piątku
w godzinach od 9:00 do 17:00
tel/fax (032) 255-17-83
tel (032) 209-09-71
mail: adwokat@kancelaria-banczyk.com.pl
www.piotrbanczyk.pl