Chodzi o ustawę z 26 kwietnia 2024 r. dotyczącą zapewnienia dostępności niektórych produktów i usług przez firmy 🏢. Polska wdraża w ten sposób unijne przepisy, czyli Europejski Akt o Dostępności (EAA) 🇪🇺.
Do tej pory obowiązek dbania o dostępność dotyczył głównie instytucji publicznych. Teraz dostępność stanie się standardem także w biznesie – zarówno w oferowanych produktach, jak i usługach 🛍️💻.
Agnieszka Majewska, rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, podkreśla, że liczba firm objętych nowymi regulacjami jest ogromna, a wdrożenie zmian będzie dużym wyzwaniem ⚙️.
👉 Mikroprzedsiębiorcy (z małymi wyjątkami) są wyłączeni spod nowych obowiązków. Jednak warto pamiętać, że dostosowanie oferty dla osób z niepełnosprawnościami ♿ może przynieść firmie nowych klientów i wzmocnić jej pozytywny wizerunek 💬.
🔎 Kogo obejmują nowe obowiązki?
Nowe przepisy dotyczą:
🛒 Jakie produkty muszą być dostępne?
Nowe wymagania obejmą m.in.:
-
komputery i systemy operacyjne 💻,
-
bankomaty i automaty biletowe 🎫,
-
terminale płatnicze 💳,
-
czytniki e-booków 📚.
📡 Jakie usługi?
-
usługi medialne 🎥,
-
telekomunikacyjne 📞,
-
transportowe (drogowy, lotniczy, kolejowy, wodny) 🚆✈️🛳️,
-
bankowość detaliczna 🏦,
-
sprzedaż e-booków i e-commerce 📖🛒.
✅ Jak spełnić wymagania dostępności?
Informacje o produktach muszą być:
-
dostępne różnymi kanałami sensorycznymi 👀👂,
-
czytelne i przejrzyste 📝,
-
odpowiednio sformatowane (czcionka, kontrast, odstępy) 🔍.
Produkty i interfejsy muszą:
-
umożliwiać komunikację różnymi metodami 🗣️🖐️,
-
oferować alternatywy dla funkcji głosowych i wizualnych 🎤👓,
-
być dostosowane do potrzeb osób z różnymi ograniczeniami ✨.
🛡️ Kontrole i kary
Produkty i usługi będą podlegały kontrolom. W przypadku niezgodności, firmy mogą spodziewać się:
Zgłoszenia będzie można kierować m.in. do: Prezesa PFRON, UKE, UTK, ministra ds. informatyzacji czy Rzecznika Finansowego.